Kay van de LindePersstrategie & Crisiscommunicatie
EN
Kay van de Linde

Uw kant van het verhaal

Mensen hebben tegenwoordig steeds sneller hun mening klaar. Op televisie. In de krant. Op social media. Maar wat doet u als die mening over uw bedrijf, uw product, uw dienst, uw beleid of uzelf gaat? Dan kunt u mij inschakelen.

Ik zorg dat uw kant van het verhaal naar voren komt. Hoogstpersoonlijk. In voor- of tegenspoed. Op de juiste momenten. Via de juiste kanalen. Op het kruispunt waar belangen van bedrijfsleven, journalistiek, politiek en beleid elkaar raken.

 
 
1_Home.jpg
Media op oorlogspad

Media op oorlogspad

Crisiscommunicatie

Onderzoeksjournalisten van een televisieprogramma dreigen een goedlopend bedrijf aan de schandpaal te nagelen met vage beschuldigingen.

Samen met een advocaat mediarecht zorg ik dat we de belangrijkste beschuldigingen razendsnel kunnen weerleggen. Het resultaat: de uiteindelijke reportage is een slap aftreksel van de oorspronkelijke beschuldigingen en krijgt geen verdere media-aandacht.

Crisiscommunicatie

TV op zwart

TV op zwart

Persstrategie

Een landelijke kabelaar moet een grote technische upgrade doen, met de kans dat bij veel mensen de televisie tijdelijk op zwart gaat.

Ik help met een verhaal waarmee we het risico niet ontwijken maar juist extra groot maken, door de nadruk te leggen op de technische complexiteit van de operatie. Het resultaat: in plaats van gedoe krijgt de kabelaar voornamelijk positieve publiciteit vanwege de transparante manier waarop de upgrade is aangepakt.

Persstrategie

Hun man in Nederland

Hun man in Nederland

Public relations

Een internationaal technologiebedrijf heeft wel belangen maar geen kantoor in Nederland.

Ik ben hun man in Nederland. Ik hou de publieke en politieke opinie in de gaten voor zaken die hun bedrijfsvoering kunnen raken. Breng relevante stakeholders op de hoogte van hun belangen. En regel afspraken voor directieleden tijdens werkbezoeken. Het resultaat: Nederland is gecovered.

Public relations

Positionering telecombedrijf

Positionering telecombedrijf

Positionering

Een telecombedrijf wil een betere positionering: letterlijk een unieke en voordelige positie in de gedachte van hun cliënten.

Samen met een reclamebureau organiseer ik een intensief vijf-stappen traject waarmee we met de directie binnen vijf weken tot de kern komen. Het resultaat: een heldere positionering die door het bedrijf dankbaar intern en extern geïmplementeerd wordt.

Positionering

Begrijpelijke strategie

Begrijpelijke strategie

Strategie

Een bedrijf heeft een prachtige strategie die niemand begrijpt.

Ik neem de strategie onder handen en vertaal hem in gewoon Nederlands, op een manier die de 'koffiejuffrouw' begrijpt. Als bonus komen we in het ‘vertaalproces’ nog een paar foutjes tegen die door de directie dankbaar gecorrigeerd worden. Het resultaat: een begrijpelijke én betere strategie.

Strategie

Rechtszaak in spotlights

Rechtszaak in spotlights

Litigation support

Een groep aandeelhouders voert een complexe en langdurige rechtszaak die ook in de media uitgevochten wordt.

Ik zorg dat relevante journalisten continu bijgepraat worden. En organiseer een campagne tegen de wederpartij, waardoor ze continu achter de feiten aanlopen. Het resultaat: onze kant van het verhaal domineert.

Litigation support

Wat ik doe:

Ik zorg dat uw kant van het verhaal naar voren komt. In voor- en tegenspoed. Op de juiste momenten. Via de juiste kanalen.

En dat doe ik hoogstpersoonlijk. Door samen met u het gewenste resultaat te toetsen aan drie kernvragen: wat is uw verhaal, hoe moeten we dat vertellen, en waar moeten we dat vertellen?

Om vervolgens te zorgen dat uw kant van het verhaal ook daadwerkelijk naar voren komt. Want dat is waar het in de communicatie uiteindelijk om draait.

 
2_Wat.jpg
Directeur in talkshow

Directeur in talkshow

Mediatraining

Een directeur moet naar een landelijke talkshow om live verantwoording af te leggen over een lastig dossier.

Ik regel de afspraken met de redactie, maak een lijst van Q&A’s, en leg de directeur het vuur aan de schenen tijdens een één-op-één mediatraining op maat. Het resultaat: hij weet alle lastige vragen te pareren, en zegt na afloop: “er zat geen vraag bij die jij niet al drie keer had gesteld.”

Mediatraining

Disruptieve lancering

Disruptieve lancering

Persstrategie

Een Amerikaans technologiebedrijf wil een nieuwe controversiële dienst introduceren in Nederland.

Ik zorg voor een verhaal en een media launch waarin de maatschappelijke voordelen van de nieuwe dienst centraal staan. Het resultaat: een explosie aan publiciteit die leidt tot een gigantische groei in het aantal klanten.

Persstrategie

Artiest in de problemen

Artiest in de problemen

Crisiscommunicatie

Een artiest roept wat domme dingen in een krant. Met als gevolg: een mediastorm van verontwaardiging en een groot verlies aan boekingen.

Ik help hem razendsnel met een strategie (wat doen we wel, wat doen we niet) en een transparant verhaal om de schade te beperken. Het resultaat: de storm gaat snel liggen en de de boekingen zijn spoedig weer terug op niveau.

Crisiscommunicatie

Crisis bij farmaceut

Crisis bij farmaceut

Crisiscommunicatie

Een ogenschijnlijk klein logistiek probleem bij een farmaceut leidt tot grote onrust onder patiënten op de voorpagina van de Telegraaf.

Ik zet direct een crisisprotocol in gang. Binnen een uur gaat er een verklaring uit naar alle media. Alle stakeholders worden uitgebreid geïnformeerd. En de informatiestroom gaat door tot het probleem is opgelost. Het resultaat: de reputatieschade van de farmaceut blijft beperkt.

Crisiscommunicatie

Gemeente in de stress

Gemeente in de stress

Persstrategie

Een gemeente vreest dat een vervelend dossier tot landelijke publiciteit kan leiden.

Ik help ze met een “vlucht naar voren” strategie: we komen zelf met het dossier naar buiten. Door een betrouwbaar medium te benaderen en de journalisten goed te briefen komt het verhaal op een degelijke en controleerbare wijze naar buiten. Het resultaat: de gemeente houdt de regie in handen.

Persstrategie

CEO wil tegenspraak

CEO wil tegenspraak

Consulting

Een topbestuurder wil discreet tegenspraak organiseren.

Op retainer-basis monitor en analyseer ik zijn bedrijf door een journalistieke en politieke bril, en ongeveer één keer per maand wisselen we op neutraal terrein van gedachten over strategie, communicatie en de actualiteit. Waarbij hij het waardeert dat ik zeg wat ik vind, niet wat hij persé wil horen. Het resultaat: een eerlijke blik van buiten leidt tot betere besluitvorming.

Consulting

Hoe ik spindoctor ben geworden

Als mensen mij vragen hoe ik 'spindoctor' ben geworden, zeg ik steevast: “dankzij de Volkskrant”. Het was namelijk de Volkskrant die mij na zeventien jaar New York tot spindoctor kroonde. Sindsdien beschouw ik het als een geuzennaam. Maar de oorsprong gaat verder terug.

Als oudste zoon van televisienieuws pionier Wibo van de Linde leerde ik vroeg dat mensen handelen op basis van perceptie in plaats van realiteit. Miljoenen mensen vormden meningen en ondernamen actie gebaseerd op zijn wekelijkse televisie rubriek.

Dat leerde mij drie dingen. Eén: perceptie is realiteit. Twee: de meeste mensen onderschatten de impact van publiciteit op mens en maatschappij. En drie: ook in het tribunaal van de publieke opinie -- waar iedereen schuldig is tot het tegendeel is bewezen -- hebben mensen recht op professionele ondersteuning.

Ik heb de fijne kneepjes van het vak geleerd in New York van de legendarische politieke media-goeroe David Garth. Onder zijn leiding werkte ik gedurende de jaren tachtig en negentig aan nationale en internationale campagnes.

Rond de eeuwwisseling keerde ik terug naar Nederland waar ik betrokken was bij een aantal spraakmakende campagnes. Vanaf 2008 besloot ik mij exclusief te richten op corporate communicatie. Mijn specialiteit is het kruispunt waar bedrijfsleven, journalistiek, politiek en beleid elkaar raken.

Voor cliënten met bijzondere uitdagingen, die mijn persoonlijke aanpak en 24/7 inzetbaarheid verkiezen boven de negen-tot-vijf mentaliteit van het gemiddelde communicatiebureau.

Contact

Press Strategies
Postbus 993
1200 AZ  Hilversum
k.vandelinde@press-strategies.nl
+31 (0)6 2279 8118

4_Contact.jpg