Hoe ik in dit vak ben gerold
Als oudste zoon van televisienieuws pionier Wibo van de Linde leerde ik vroeg dat mensen handelen op basis van perceptie in plaats van realiteit. Miljoenen mensen vormden meningen en ondernamen actie gebaseerd op zijn wekelijkse televisierubriek.
Dat leerde mij drie dingen. Eén: perceptie is realiteit. Twee: de meeste mensen onderschatten de impact van publiciteit op mens en maatschappij. En drie: het recht op een professionele verdediging geldt ook in de rechtbank der publieke opinie -- waar iedereen schuldig is tot het tegendeel bewezen is.
Ik heb de fijne kneepjes van het vak geleerd in New York van de legendarische politieke media-goeroe David Garth. Onder zijn leiding werkte ik gedurende de jaren tachtig en negentig aan de politieke campagnes van o.a. John Heinz, Arlen Specter, Ed Koch, Rudy Giuliani en Mario Cuomo.
Rond de eeuwwisseling keerde ik terug naar Nederland waar ik betrokken was bij de spraakmakende campagnes van Pim Fortuyn en Rita Verdonk. Daarna besloot ik mijn jarenlange ervaring en expertise in politiek en media in te zetten op het gebied van corporate communicatie. Mijn specialiteit is het kruispunt waar bedrijfsleven, journalistiek, politiek en beleid elkaar raken.
Voor cliënten met bijzondere uitdagingen, die mijn persoonlijke aanpak en 24/7 inzetbaarheid verkiezen boven de negen-tot-vijf mentaliteit van het gemiddelde communicatiebureau.